05 October 2014

ESP YANG HOT!

Yahoo! Promosi Energizing Soy Protein (ESP) kembali lagi. Dengan setiap pembelian 6 tin ESP, anda akan dapat 1 tin PERCUMA. Pendek kata, BELI 6, DAPAT 7! Fuyyo.. manyak syok!.

ESP ni sememangnya produk HOT Shaklee. Sangat-sangat HOT. Sebut ja Shaklee, mesti orang kaitkan dengan ESP.. “Shaklee?? Ooo, yang ada minuman soya tu ke?” Haha.. dialog biasa yang saya dengar bila saya cerita saya jual Shaklee kat customer yang tak berapa nak kenal Shaklee. Yup, memang tak dinafikan ESP sangat sinonim dengan Shaklee. Rasanya nama Shaklee kat Malaysia start naikpun bila ESPmula diperkenalkan. Sebab apa, nama Shaklee naik sebab produk penyusuan, dan salah satu produk yang sangat diketengahkan ialah ESP. Lepas tulah kot orang mula kenal produk-produk hebat Shaklee yang lain seperti VIVIX, ALFALFA, OSTEMATRIKS dan lain-lain lagi.

KRITERIA PEMILIHAN KACANG SOYA TERBAIK


Sebelum kita lihat kelebihan ESP, mari kita baca dulu tentang kriteria penting untuk memilih kacang soya yang terbaik.
  • Kacang soya itu sendiri mesti tumbuh membesar secara organik. Kenapa soya mesti ditanam secara organik? Sebab kajian penanaman secara kimia akan menyebabkan nutrisi makanan berkurangan. Dan dari segi kajian, sudah terbukti ada hubungkait antara canser dan nitrates. Jadi amatlah penting pesticid, fungisid dan herbisid tidak digunakan di sepanjang proses pembesaran soya ini.
  • Soya mestilah Non-GMO (tidak dihasilkan secara genetik). Kenapa protein soya mesti lah non-genetic? Sebab secara umumnya, kacang soya dari jenis genetik ini adalah murah untuk dihasilkan (lebih kurang vitamin sintetik dan vitamin natural) & kebanyakan syarikat akan mencari cara untuk menjimatkan kos dan semestinya akan menggunakan kacang soya yang dihasilkan secara genetik. Berdasarkan kajian, toksin akan dibina tanpa disedari apabila gen baru dimasukkan di dalam sel tumbuhan
  • Protein soya itu mesti mengandungi 9 asid amino perlu. Ini ciri yang amat penting. Badan memerlukan kesemua 9 asid amino ini untuk menghasilkan hormon, jus penghadaman, antibodi, enzim. Jika kekurangan salah satu asid amino ini, sistem imunisasi badan akan berkurangan sebanyak 30% dan banyak fungsi badan yang penting akan terjejas. 
  • Dalam proses pembuatan soy isolate, kepingan soya mesti dibersihkan dengan air bukan dengan alkohol. Alkohol itu haram. Kalau ianya dicuci dengan alkohol, ianya akan memusnahkan kandungan isoflavone sehingga 80%. Sedangkan isoflavone diperlukan untuk mengurangkan risiko kanser paru-paru dan lain-lain. Isoflavone juga bermanfaat dalam penyeimbangan hormon dan menaikkan berat tulang.
  • Bahan anti-tiroid/anti-growth substance mesti disingkirkan. Soya yang mentah mengandungi anti-growth, anti-tyrosine substance. Sedangkan kalau kekurangan bahan-bahan ini akan menyebablan tekanan darah rendah, suhu badan rendah dan restless leg syndrome (sindrom kaki resah yang disebabkan oleh masalah saraf). 
  • Proses pembuatan protein soya sebaiknya tanpa pemanasan. Asid amino sangat sensitif dengan suhu yang panas. Dalam sesetengah kajian yang dijalankan, memasak protein akan memusnahkan sehingga 50% beberapa jenis amino asid perlu. Jika seseorang itu sentiasa mengambil makanan yang kekurangan amino asid perlu, akan berlaku ketidakcukupan pertumbuhan sel-sel otak dan hormon serta pertumbuhan tisu-tisu dalam badan.
  • Isolate soya mesti ditambah dengan unsur kalsium. Kajian/artikel melaporkan bahawa serbuk soya adalah sangat berasid dan boleh menyebabkan kerapuhan tulang, Dan oleh yang demikian, unsur kalsium yang secukupnya mesti ditambah ke dalam protein soya untuk meneutralkan kembali serbuk soya. Kebanyakan pengusaha/pengeluar protein tidak menambahkan unsur kalsium ini.

Nampak tak? ESP Shaklee memenuhi kesemua kriteria-kriteria yang telah digariskan. Sebab itulah ESP Shaklee sememangnya produk HOT yang sentiasa sentiasa menjadi pujaan dan sebutan orang ramai.

KHASIAT ESP 
Teramatlah banyak... Disebabkan ESP mempunyai kandungan protein yang tinggi, semestinya ia amat baik untuk sel-sel badan. Cuba recall balik apa fungsi protein dan asid amino masa kita belajar Sains dulu.. Salah satu fungsi protein ialah membina sel-sel dan tisu-tisu yang sihat. Apa badan kita dibekalkan dengan protein yang mencukupi, maka secara langsung dapat membentuk sel-sel dan tisu badan yang sihat. Itu secara umumlah.. Kalau nak tahu lagi kelebihan ESP, cuba kita tengok grafik di bawah..

Korang kena cuba ESP. Sungguh aih, memang ramai yang terkesan dengan ESP ni. Banyak feedback POSITIVE setelah mengamalkan ESP dengan konsisten. InsyAllah, ada kesempatan saya akan kongsikan beberapa testimoni pengguna ESP tegar. 

Jumpa lagi....

Terima Kasih

Komen
0 Komen

No comments: